Life is too short to be working for someone else’s dreams

Ondernemen is vooral ook lekker dromen. Ik ben nu 24 jaar ondernemer, een periode waarin mijn ondernemersdromen regelmatig vriend en vijand waren. Nu strand, zee en dit uitzicht de afgelopen weken mijn terrein waren, heb ik weer weer een paar leuke dromen voorbij zien komen.

Ondernemer worden is heel eenvoudig, maar hoe ondernemend ben jij?

Vorig jaar starten 168 duizend mensen als zzp’er, maar daar staan 90 duizend mensen tegenover die stopten. Al jaren is slechts vier op de tien zzp’ers na vijf jaar nog actief als ondernemer en veel van de ondernemers die stoppen leggen de schuld zeker niet bij zichzelf. Ook bedrijven krijgen met een steeds kortere levenscyclus te maken. Een op de drie ondernemers zegt zelfs te lijden onder het ondernemerschap. 

Heb jij alles in je?

Om erachter te komen of je de juiste succeseigenschappen als ondernemer in je hebt, moet je eerst weten welke dat zijn. Dit is best een uitdaging want er bestaan namelijk geen standaardlijstjes voor “benodigdheden voor gegarandeerd succes” en die gaan er ook nooit komen. Toch worden we er op allerlei platformen mee doodgegooid.

Waar stop jij je tijd in?

Ik zie zoveel ondernemers die maar blijven investeren in dingen die ze niet verder helpen. Constant zijn ze op zoek naar advies van anderen. Ze lezen weer een nieuw boek, gaan naar een presentatie en vragen het weer aan een volgende ‘expert’. Door succesvolle verhalen kun je je ongemerkt ook laten ontmoedigen en dat brengt je zeker niet veel verder. Ontwikkel gewoon je eigen stijl en geloof in je eigen kracht.

Heb jij een goed zelfbeeld?

Onderzoek toont aan dat slechts 28% van de ondernemers een juist beeld heeft van hun ondernemerskwaliteiten. De reden dat men stopt ligt niet aan de medewerkers, de economie, de markt, de enorme veranderingen, noch aan de concurrentie. In 99% van de gevallen ligt het echt aan de ondernemer zelf.

Wat doen die succesvolle 40% van ondernemers dan?

Ze staan vaak stil bij wie ze zijn. Zelfreflectie is een vanzelfsprekendheid, ze weten dondersgoed wat hun kwaliteiten en valkuilen zijn, blijven leren, brengen focus aan en besteden het werk uit, waarin ze niet goed zijn. Het begint dus met zelfreflectie!

Wat zijn jouw kwaliteiten en valkuilen?

Je kunt duizenden tips en boeken lezen maar daar alleen wordt je niet beter van. Ken jezelf! Alleen dan kun je een succesvolle strategie kiezen die je eigen zwakke punten aanvult of compenseert, waarna je tips die je aanspreken succesvol kunt gaan inzetten.

Hoe weet je dan wat voor ondernemer je bent?

Als vetrekpunt in mijn trajecten gebruik ik al jaren een wetenschappelijk instrument (ondernemersscan). Hierdoor krijg je inzicht in je sterke en minder sterke ondernemerskwaliteiten en de invloed van jouw ondernemerschap op je bedrijfsvoering en de keuzes die je maakt. VENT > TENT > CENT…….. dat is wat mij betreft de volgorde, niet anders (ik sta overigens open voor suggesties voor de vrouwelijke versie).

Wat zijn jouw blinde vlekken die iedereen ziet behalve jijzelf?

Jij bent de trekker, visionair, maar ook zelf de rem, plafond en beperking van je onderneming. Vergeet dat niet! Biedt dit stof tot nadenken of heb je geen zin om in de spiegel te kijken? Durf je die zelfreflectie wel aan te gaan, neem dan contact met mij op. Ik ben benieuwd.