We worden met z’n allen “content-moe”.

De gemiddelde aandachtsspanne van online lezers is nog maar 8 seconden en mobile dwingt ons al jaren tot video. Luisteren is nog makkelijker dan kijken! Podcasts i.p.v. ellenlange blogs en saaie nieuwsbrieven? Lees je nog want 8 seconden zijn al voorbij?

Podcasten is luisteren naar wat ik wil, wanneer en waar het mij uitkomt. En ons brein is ook nog eens dol op luisteren. De podcast luisteraar blijft gemiddeld 22 minuten geboeid. Bij een vlog is anderhalve minuut de ideale lengte. Daarnaast vindt 67% van de podcast luisteraars het niet erg om commerciële boodschappen te horen die nuttig voor hen zijn. Dit alleen al zou je moeten doen watertanden!

Storytelling is heel krachtig en het is gebleken dat we graag luisteren naar een authentiek verhaal. De intieme en diepgaande eigenschappen van podcasts zijn dus een geweldige manier om dichterbij je doelgroep te komen.

Waar bij vele amateuristische vlogs die de laatste tijd gepost worden, de montage en beeldkwaliteit ronduit slecht is, is bij veel podcasts op dit moment de audiokwaliteit en stem nog een aandachtspunt. Begin dus nu met je podcast en bouw een goede basis op voor wanneer podcasten ook in Nederland echt groot begint te worden.